logo

Ocean Race Fynshav-Faaborg

Af Henning Hansen
Oprettet 25.08.2014 - 11:42

Som del af Faaborg Outdoor Event var der et ocean race for surfski og havkajakker fra Fynshav til Faaborg søndag den 24. august. Den slags løb er der ikke mange af, så det måtte jeg prøve!

Infernal i Faaborg

Havneområdet søndag aften, Infernal er på scenen

Mødetidspunktet for ocean race var søndag morgen kl. 8:00, så jeg benyttede mig af muligheden for at bestille overnatning med morgenmad i Forum, omkring 500 meter fra havneområdet. Det var også dejlig nemt ikke at skulle bekymre sig om morgenmaden.

Jeg kørte derfor til Faaborg lørdag eftermiddag, så jeg havde lidt tid til at se, hvad der foregik. Og det var meget - der blev løbet og cyklet i Svanninge Bakker, foruden alle mulige aktiviteter ved havnen og ikke mindst på vandet. Der var blandt andet DM i havkajak teknik, som strakte sig over både lørdag og søndag, og som også havde bragt Tommy til Faaborg i weekenden - dog ikke som aktiv udi kajakrulning. På festpladsen var der boder med forhandlere af outdoor udstyr, masser af Albani fadøl, fiskefrikadellesandwich, og hvad der ellers hører til.

Fra kl. 16:00 var der også koncert på festpladsen. Vejret var desværre ret koldt og blæsende med kraftige byger, men outdoor-publikum holdt standhaftigt ud, og stemningen var fin - især da Infernal kom på scenen. Jeg valgte dog at prioritere ørerne fremfor øjnene og holdt mig på passende afstand af lydtrykket, indtil jeg gik op til Forum for at slappe af og forhåbentlig sove på min medbragte luksus luftmadras.

Jeg havde fundet ud af, at morgenmaden i Forum først var mellem kl 8:00 og 9:00 - øv, og vi skulle være i havnen kl. 8:00 og med færgen fra Bøjden kl. 9:00. Så jeg spiste en ekstra sandwich og nåede lige at købe nogle marcipanbrød til morgenmad i Lidl, inden de lukkede.

Kajakker på færgen

Kajakker på dækket i Bøjden - vi nåede færgen!

Der blev arrangeret samkørsel til færgen, så alle os, der ikke havde nogen chauffør med, ikke var nødt til at lade bilen stå i Bøjden. Så jeg kom med en minibus fra USG med kajakken på deres trailer. Vi var dog ved at blive så sent på den, at vi kun nåede frem til Bøjden færgehavn to minutter før afgang. Det skyldtes blandt andet, at der i modsætning til, hvad der var skiltet med, faktisk havde været morgenmad inden kl. 8:00 - og den var vist ganske god, i hvert fald kom de lidt sent afsted...

Vi fik tingene omborg i en fart, og jeg fik mig en kop kaffe og en ostemad på færgen - dertil nogle af mine marcipanbrød! Jeg ved ikke, om de havde udsat løbet, hvis vi ikke nåede færgen - det var ret mange af deltagerne, det drejede sig om.

Nå, men til selve løbet - omsider... Vejrudsigten havde hele tiden lovet blæsende vejr fra vest, og det var ikke helt forkert - jeg tror, det blæste 10-12 sekundmeter. Fynshav lå i læ, men når vi først kom ud i bølgerne, var der ingen vej tilbage - så det var lidt spændende!

10 min til start

Ti minutter til start på stranden i Fynshav

Udsigt til Fyn

Det er den vej...

Det var lidt svært at se, hvad der var hvad på den anden side, men færgen sejlede jo til Bøjden, så vi skulle længere til højre! Vi var vel en 6-7 surfski, og omkring 15 havkajakker. Der var strandstart, hvilket vil sige, at vi stod inde på stranden bagved kajakkerne, da starten gik, og så var det bare ud i vandet, til der var dybt nok til at gå i bådene. Vi var klar i god tid, så starteren mente godt, vi kunne starte lidt før og nå at komme ud og krydse færgens rute, inden den sejlede kl. 11.00. Det var vi nogle, der ikke var enige i, da vi mente, at vi netop ville komme til at ligge lige i færgens sejlretning, da vi ville søge lidt op imod vinden for at få bølgerne bagfra. Og sådan gik det da også - færgen sejlede højre om os allesammen - og ret tæt på de førende surfski, før den drejede i retning mod Bøjden.

Starten gik fint på den fine sandstrand. Jeg så Lutz Erichsen og en anden surfski, som viste sig at være Peter Jensen, også fra Kolding, gå frem i spidsen ude til højre. Peter er en stærk kajakroer, og god i bølger i en kapbåd, men han havde kun lige prøvet en surfski nogle dage før, så det var lidt af en debut med 22 km ocean race. Jeg startede i venstre side af feltet, hvor jeg så Holger Siebke ro fra mig i forfølgelsen af de to andre, og også Bjørn Amundsen var lidt hurtigere end mig. Andre så jeg ikke, havkajakkerne var langsommere.

Jeg så forresten heller ikke nogle følgebåde. Efterhånden som man kommer langt fra hinanden, kan man ikke længere se de andre, og man føler sig ganske alene derude i bølgerne. Man er også temmelig alene! En af surfskiroerne, som faldt i og fik problemer med at komme op i båden, fik hjælp af en rutineret havkajakroer - og det var han glad for!

Bølgerne kom ikke bagfra, men skråt fra venstre, og det var ikke pæne, lange bølger, men uregelmæssige bølgetoppe, som blev større og større, så det var med at være "på" hele tiden og ikke lade sig overraske. Jeg kunne godt fange en bølge og få masser af fart på ind imellem, men sådan en tur kan let ende lidt op ad bakke, så man går i stå og bliver overhalet af, hvad der måtte komme bagfra. Det er en ubehagelig situation, hvor man føler sig noget ude af kontrol, så i stedet for at forsøge at få fart på, forsøgte jeg at køre lidt skråt på de største bølger, så jeg hele tiden kunne holde glid i båden. Det gælder også om at holde godt fast i pagajen, både på grund af vinden og de bølgetoppe, som somme tider brækker lige ind i pagajen bagfra og giver et ordentligt ryk i bladet.

Det var både hårdt og 100% koncentreret arbejde, hvor et øjebliks uopmærksomhed hurtigt kan blive straffet - og det er jo også ret lang tid, man skal være på, så kræfterne skal disponeres rigtigt - men det gik godt, og selv om jeg havde øjeblikke, hvor jeg ikke følte, jeg helt havde styr på det, var jeg på intet tidspunkt rigtig tæt på at vælte i vandet.

Midt ude i de værste bølger indhentede jeg Bjørn - jeg så ham også gå lidt i stå i bølgerne ved DM, men han kom meget stærkt igen, så det regnede jeg med nok ville ske igen. Det skete dog ikke denne gang - tværtimod - han fortalte mig bagefter, at han var røget i vandet kort efter, jeg havde passeret ham, og selv om han kom op ved egen hjælp, fandt han aldrig rigtig balancen igen - og røg i vandet igen efter Lyø.

Det var nu rart at komme tættere på land igen, og da jeg rundede pynten ved Lyø, tænkte jeg, at så var det nok fladt vand fra nu af. Slet ikke, det var nu, det sjove begyndte - hvis man ellers havde overskud til det. Nu fik vi nemlig vind og bølger ind lige bagfra, med masser af mulighed for surfing. Koncentration og kræfter var stadig påkrævet, bølgerne var ganske høje og stejle - trætheden kunne mærkes! Men jeg fik rigtig god fart på, det føltes mere trygt herinde nærmere land, og bølgerne var noget lettere at læse her, hvor der ikke var så store bevægelser i vandet.

Fynshav-Faaborg

Til gengæld havde jeg ikke læst kortet rigtigt...  så pludselig var jeg på vej i fuld fart mod Bjørnø, da jeg fik den gode idé at kigge til venstre - og der lå Faaborg! Jeg fik hurtigt drejet kajakken på kurs mod målet, men det kostede mig en omvej på mindst 500 meter - nogle hurtige 500 meter, ganske vist, men jeg var sikker på, at det ville koste nogle placeringer. Det gjorde det dog ikke, og jeg roede de sidste kilometer ind mod mål i sidevind uden at se andre.

Resultatet blev en fjerdeplads efter et løb, som jeg kun kan være tilfreds med.

Jeg er også ret imponeret over Faaborg Outdoor Event - der var virkelig gang i den over det hele, utrolig mange aktiviteter og god stemning - værd at overveje, hvis ocean race gentages til næste år.